X
تبلیغات
تعامل علم روز و کهن تغذیه - مواد مغذی برای افزایش قدرت حافظه
با تکیه بر دانش آکادمیک و طبّ بوعلی

-تحقیقات نشان می دهد که ویتامینB موجود در سبوس گندم ، حبوبات ، آجیل ،شیر،موز،بادام،سبزیجات، غلات و گوشت موجب جلوگیری از سردرگمی و گیجی می شود.

- زغال اخته و توت فرنگی و اسفناج منبع غنی آنتوسیانین هستند. آنتوسیانین توانایی سلول های عصبی را برای پاسخ به واسطه های شیمیایی حفظ می کند. همچنین مانع از تشکیل لخته های خونی می شود. سایر مواد غذایی مثل کلم قرمز، انگور، آلو و آلبالو نیز همین اثرات را دارند.

-اسفناج دارای آنتی اکسیدان فراوانی است که شامل بتا کاروتن  پیش ساز ویتامینA، ویتامینC و اسید فولیک است.

-فیتواستروژن های سویا، هورمون های گیاهی هستند که محققین اعتقاد دارند مانند هورمون استروژن باعث تقویت حافظه می شوند.

 

-اسید فولیک :برای رفع هموسیستئین ( اسید آمینه خطرناک ) بدن لازم است. تحقیقات ثابت کرده است در اثر کاهش اسید فولیک، ویتامین هایB6 وB12 در خون، مشکلاتی نظیر کاهش سطح  ادراک در افراد مسن، اشکال در یاد آوری، تمرکز حواس و افزایش هموسیستئین خون به وجود می آید. غذاهایی که شامل میزان چشمگیری از اسید فولیک هستند شامل ؛ جگر، عدس، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز ، بادام زمینی ، اسفناج، برگ شلغم ، گندم و مارچوبه.

-ویتامین :E مغز شما را از آسیب حفظ می کند. مطالعات طولانی مدت نشان داده، مکمل ویتامینE خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد ،LDL را بی اثر می کند و احتمال لخته شدن خون را کاهش می دهد.

همچنین وخامت بیماری آلزایمر افراد را آهسته می کند. اثر آنتی اکسیدانی ویتامینE تشکیل پلاک های آمیلوئیدی را که باعث التهاب و کج شدن انتهای اعصاب می شوند، متوقف می کند.

  مغز برای انجام فعالیت های طبیعی خود به استیل كولین نیاز دارد كه منشأ آن از لسیتین می باشد. یكی از نقش های مهم كولین در ساختن استیل كولین است. استیل كولین اهمیت بسیاری برای فعالیت مغز و مركز حافظه دارد و با بودن استیل كولین، مغز و مركز حافظه توانایی ضبط و نگهداری صحبت ها، نوشته ها و دیده ها را خواهند داشت و تا زمانی كه این ماده حیاتی یعنی استیل كولین ساخته شده از لسیتین به اندازه كافی به مغز برسد ما دچار فراموشی نمی شویم و برعكس در اثر كاهش مقدار استیل كولین به دنبال كمبود لسیتین ، حتی به مدت كوتاه، قدرت حافظه كاهش یافته و فرد قدرت حفظ طولانی صحبت ها و دیده ها را از دست خواهد داد . لسیتین درعدس، ذرت، شیر، زرده تخم مرغ، تخم آفتابگردان، جوانه گندم، بادام زمینی، آرد جو و سر، كبد(جگر) گوساله و... وجود دارد ولی از همه بیشتر در لوبیای سویا یافت می شود.

  - اخیراً دانشگاه تورنتو تحقیقاتی را روی ۲۲ زن و مرد سالمند انجام داد که در نتیجه تحقیقات معلوم شد آنهایی که رژیم غذایی شان حاوی درصد بالایی از کربوهیدرات هاست، عملکرد مغز و حافظه شان به مراتب بهتر است. اما نکته حائز اهمیت این است که کربوهیدرات مورد نیاز را از میوه ها و سبزیجات و غلات سبوس دار به دست آورید نه از بستنی، کیک یا شکلات.

با توجه به بررسی های به عمل آمده کندر نقش زیادی در افزایش هوش دارد که در پست های قبلی دوستانم به خوبی به آن اشاره کردند.

+ نوشته شده در  دوشنبه هجدهم بهمن 1389ساعت 21:54  توسط نفیسه بهادری  |